Czas powstania: 1983 r.
Autor: Janusz Kochanowski (1937 – 2021)
Technika: płótno, akryl
Wymiary: 60 x 75 cm
Sygn. i znaki twórcy: p. d.: J.KOCHANOWSKI 1983
Nr inw.: MCh/S-394
Nastrojowy pejzaż zimowy obrazujący rozległą, zaśnieżoną przestrzeń pierwszego planu, połyskującą smugami ślizgającego się światła po grzbietach horyzontalnych sfałdowań terenu, z ginącym w rozproszonym świetle ciemnym pasmem lasu na linii horyzontu. Monotonia pejzażu, urozmaicona jedynie detalem wyraźnych form dwóch niewielkich drzew i krzewu bez liści, przywołuje symboliczne skojarzenia pozornego bezruchu natury, skrywającej pod zimową szatą dyskretnie pulsujące życie. Nostalgiczny wyraz obrazu podkreśla jego chłodna kolorystyka, ograniczona do subtelnych gradacji bladych fioletów i błękitów, rozjaśnionych miejscami zimnym światłem zachodzącego słońca, a także mistrzowskie opanowanie malarskiego warsztatu.
Pejzaż wpisuje się we wczesny etap twórczości artysty. Z czasem autor przyjmuje konwencję łączenia pejzażu z wyrazistym eksponowaniem wybranego detalu kompozycji jako wyabstrahowanej dominanty obrazu, przy skupieniu uwagi na jego symetrię, graficzną precyzję detalu aż do skojarzeń z fotografią. Obraz jest owocem pleneru w Funce i zakupiony został do zbioru muzeum w 1983 r. z funduszy Wydziału Kultury i Sztuki UW w Bydgoszczy, kiedy nadzór organizacyjny nad muzeum w Chojnicach sprawował Wojewoda Bydgoski (1976 – 1999). Mecenat Urzędu Wojewódzkiego nad rozwojem kultury regionu obejmował troskę o artystów, jak i podległe mu instytucje kultury. Przejawiał się m.in. w formie wsparcia w urządzaniu wystaw autorskich, organizacji środowiskowych plenerów malarskich dla artystów (często nad Jeziorem Charzykowskim) oraz zakupach obrazów do kolekcji muzealnych.
Autor obrazu pochodził z Radomia. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych Gdańsku, gdzie w 1963 r. uzyskał dyplom architekta wnętrz. Swoje życie artystyczne związał z Bydgoszczą. Zajmował się malarstwem sztalugowym, monumentalnym, projektowaniem architektury wnętrz, form przemysłowych, grafiką reklamową oraz wystawiennictwem. Był wieloletnim członkiem ZPAP – Polska Sztuka Użytkowa, od 1985 – prezesem Zarządu Okręgu Bydgoskiego, a od 1991 - Zarządu Głównego. Przez ponad 30 lat przyjeżdżał nad Jezioro Charzykowskie, gdzie organizował Ogólnopolski Plener dla Projektantów w Funce. Był także autorem wielu projektów wnętrz obiektów użyteczności publicznej: hoteli, sanatoriów, restauracji, kin, a także projektantem przebudowy kościoła gotyckiego w Brodnicy. Za swą pracę twórczą w dziedzinie malarstwa, architektury wnętrz i projektowania form przestrzennych był wielokrotnie wyróżniany.
B.Z.