Grafika –  Fara w Chojnicach

Grafika – Fara w Chojnicach

autor – Franciszek Konitzer
ok.1930 r., sygn. p.d. oł. pod ryciną
technika – akwaforta
wymiary: 33,2 x 24,3 cm, pole grafiki 19,0 x 14,5 cm;
nr inw.: MCh/S-24110

Widok na farę w Chojnicach autorstwa Franciszka Konitzera (1882-1951) jest drugą z jego grafik prezentowanych w zakładce ZABYTEK MIESIĄCA i jedną z trzech jego prac w zbiorach muzeum w Chojnicach.

Artysta urodził się w Czersku k. Chojnic. Swoją artystyczną aktywność związał na krótko z Chojnicami, a głównie z Grudziądzem i Bydgoszczą. Po ukończeniu szkoły powszechnej w Czersku, podjął naukę w gimnazjum w Chojnicach. Wiadomo też, że swój talent artystyczny rozwijał w trakcie zagranicznych studiów i podróży artystycznych w Niemczech i Francji. Wrócił w rodzinne strony, osiedlając się ok. 1905 r. w Chojnicach, gdzie podjął pracę nauczyciela rysunku w gimnazjum. Znany jest również jego udział wspólnie z Kazimierzem Jasnochem (1886-1966) w realizacji polichromii stropu kościoła p.w. Marii Magdaleny w Czersku według projektu A. Linnemanna. Okres pobytu artysty w Grudziądzu przypada na lata dwudzieste XX w. To ważny czas w życiu artystycznym tego miasta ze względu na fakt rozpoczęcia działalności Pomorskiej Szkoły Sztuk Pięknych założonej w 1922 r. przez Wacława Szczeblewskiego – pierwszej szkoły artystycznej na Pomorzu, integrującej środowisko artystów pomorskich okresu międzywojennego. Konitzer wykładał w tej szkole oraz uczestniczył w wystawach sztuki grona artystów skupionych w powstałym wówczas Stowarzyszeniu Artystów Pomorskich. Zachowało się sporo rycin graficznych artysty przedstawiających pejzaże architektoniczne Grudziądza i Bydgoszczy, z którą związał się na stałe pod koniec l. 20., podejmując pracę nauczyciela rysunku, uczestnicząc w artystycznym życiu wystawienniczym i gdzie w 1938 r. otworzył prywatną Szkołę Sztuki Malarskiej. Większość zachowanych prac jego autorstwa znajduje się w zbiorach Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy, Muzeum Okręgowego w Toruniu, Muzeum w Grudziądzu, Muzeum Historyczno – Etnograficznego w Chojnicach, Biblioteki Narodowej w Warszawie, Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Pedagogicznej w Bydgoszczy, Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu oraz w kolekcjach prywatnych.

Grafika z wizerunkiem gotyckiej fary w Chojnicach (obecnie bazyliki mniejszej) stanowi charakterystyczny dla twórczości artysty z lat 30. XX w. przykład pejzażu architektonicznego i ukazuje widok na gotycką bryłę fary od strony południowo - zachodniej, wznoszącą się wysoko ponad zabudowaniami miejskimi. Ujęcie z bliskiej perspektywy potęguje efekt masywnej, średniowiecznej bryły architektonicznej świątyni z czworoboczną wieżą od strony zachodniej.