Od 28.06.2024 do 29.09.2024 prezentowana była w muzeum wystawa twórczości malarskiej prof. Juliusza Joniaka z Krakowa. Ekspozycja wpisała się w muzealny program uświetniający 40 lat istnienia i działania Współczesnej Galerii Sztuki Polskiej 1984-2024.
Artysta urodził się we Lwowie w 1925 r., gdzie rozpoczął swoją artystyczną edukację. Po wojnie podjął studia malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie pod okiem Czesława Rzepińskiego, a także grafiki w pracowni Konrada Srzednickiego. Wkrótce rozpoczął karierę akademicką na macierzystej uczelni, doskonaląc równolegle swój warsztat malarski poprzez aktywny udział w życiu artystycznym w Polsce oraz liczne podróże studyjne po Europie. Bardzo szybko okazało się, że śródziemnomorskie pejzaże Włoch, Francji, Hiszpanii stały się znakomitą inspiracją dla artysty. Wrodzona wrażliwość na kolor, malarska intuicja, pozwalająca zapisywać na płótnie wrażenia czerpane z podróży, a także mistrzostwo pędzla, znalazły odbicie w licznych pejzażach i kompozycjach malarskich, przywożonych z plenerów oraz tworzonych w krakowskiej pracowni.
Na wystawie w Chojnicach zaprezentowano ponad 30 obrazów Profesora, a wśród nich płótna inspirowane przeżyciami kolorystycznego bogactwa natury Południa Europy, zwłaszcza ulubionej Prowansji, jak również płótna nawiązujące do oglądanych obrazów francuskich postimpresjonistów, czy dawnych europejskich mistrzów malarstwa, odkrywanych podczas wizyt w znaczących galeriach i tamtejszych muzeach, takich jak Luwr, czy Prado. Wernisaż wystawy, który miał miejsce w chojnickiej Bramie Człuchowskiej 27 września, zaszczyciły swoją obecnością – żona artysty Teresa Wallis-Joniak oraz jego córki – właścicielki Rodzinnej Kolekcji Profesora. Nastrojowe, rozświetlone słońcem Południa obrazy eksponowane na wystawie wpisały się doskonale w okres letnich wakacji, przyciągając do muzeum w Chojnicach wielu gości, zwłaszcza licznych turystów, przemierzających pomorskie szlaki. Wystawa malarstwa Juliusza Joniaka, o którym napisano, że jest „koneserem i smakoszem koloru”, zwróciła uwagę także niepowtarzalnym, rozpoznawalnym stylem artysty, niezależnie od tego, czy obrazy ukazywały rozedrgane barwami martwe natury, kompozycje figuralne, czy lawendowe pejzaże południa Europy. Kuratorem ekspozycji była Katarzyna Łomnicka. Komisarzem ze strony muzeum – Barbara Zagórska.