autor – Leonard Przewoski
ok.1935 r., sygn. p.d.: L. Przewoski
technika – akwarela
wymiary: 37 x 26 cm; nr inw.: MCh/S-2544
Pejzaż z widokiem na brzeg jeziora o wschodzie słońca w ujęciu perspektywicznym. Na pierwszym planie piaszczystego brzegu motyw suszących się żagli, rozwieszonych na wysokiej drewnianej konstrukcji, rzucającej delikatne cienie na piasku pod wpływem jasnego, słonecznego światła. Wzdłuż brzegu wyciągnięte z wody na piasku łodzie. Z lewej strony zaznaczone fragmentarycznie elementy wiejskiej, przybrzeżnej zabudowy, o skośnych dachach, sięgającej niemal do linii brzegowej. Widoczne skupienie uwagi autora na uchwyceniu subtelnego oświetlenia widoku spokojnej tafli jeziora, lśniącej po horyzont w poświacie bladego słonecznego światła.
Autor akwarelowego pejzażu - Leonard Przewoski (1912 Brusy – 1990 Chojnice) z zawodu kuśnierz, był zamiłowanym żeglarzem. Uczęszczał do Państwowego Gimnazjum Klasycznego w Chojnicach, gdzie w Drużynie Harcerskiej stawiał pierwsze kroki w żeglarstwie. Po ukończeniu gimnazjum wstąpił do założonego w 1922 r. Klubu Żeglarskiego Chojnice, gdzie pod okiem Ottona Weilanda rozwijał zainteresowania żeglarskie. W roku 1936 zapisał się do Prywatnej Szkoły Rysunku i Malarstwa Felicji Kossowskiej w Warszawie, gdzie doskonalił swe umiejętności artystyczne. Podjął pracę w Zakładzie Kuśnierskim Ottona Weilanda w Chojnicach, realizując równolegle obie pasje – żeglarską i plastyczną.
Brał udział w regatach żeglarskich, zdobył tytuł sternika jachtowego i bojerowego. W swoich pejzażach pragnął utrwalić piękno przyrody kaszubskich jezior. Pozostawił po sobie nieznane szerzej szkice, grafiki i akwarele, ukazujące jego wrażliwość w odniesieniu do natury i subtelną nieśmiałość w operowaniu kolorem.
Akwarela stanowi jedną z niewielu znanych prac autora i powstała prawdopodobnie z inspiracji plenerem Jeziora Charzykowskiego. Motyw przystani, najczęściej rybackiej nad morzem lub jeziorami z suszącymi się sieciami czy żaglami, należał do wdzięcznych tematów malarskich i graficznych artystów polskich okresu dwudziestolecia międzywojennego. Znane są m.in. kompozycje tego tematu Sotera Jaxy-Małachowskiego, Antoniego Suchanka, Zofii Stankiewiczówny, czy także fotografie Augustyna Ziemensa. Praca Leonarda Przewoskiego pozyskana została do muzealnej kolekcji sztuki w 2017 roku.