MUZEUM HISTORYCZNO-ETNOGRAFICZNE im.JULIANA RYDZKOWSKIEGO
W CHOJNICACH
Twarze niepodległości ziemi chojni
(11kB)
(11kB)

 

Muzeum Historyczno – Etnograficzne im. Juliana Rydzkowskiego w Chojnicach wspólnie z Towarzystwem Przyjaciół Muzeum wydało okolicznościową, ilustrowaną publikację pt. Twarze Niepodległości ziemi chojnickiej.

 

(11kB)

 


 

(11kB)

 

(11kB)

 


 

Chojnice i ziemia chojnicka w czasach II Rzeczypospolitej


Powrót Chojnic i ziemi chojnickiej w granice II Rzeczypospolitej zapoczątkowany dnia 31 stycznia 1920 roku uroczystym powitaniem 59 pułku Piechoty Wielkopolskiej, dowodzonego przez ppłk. Stanisława Wrzalińskiego na chojnickim rynku, rozpoczął nowy rozdział dziejów miasta i regionu, poświęcony odbudowie polskiej państwowości na  południowym skraju Pomorza. Wystawa Chojnice i ziemia chojnicka w II Rzeczypospolitej przybliża różnorodne aspekty życia miasta i regionu w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Zaprezentowane na ekspozycji interesujące zabytki, w tym archiwalia i oryginalne fotografie, pozwalają poznać ważne postaci i wydarzenia życia politycznego, społecznego i kulturalnego ówczesnego miasta. Obrazują zwłaszcza działające licznie stowarzyszenia kulturalne oraz organizacje, umożliwiając zarysowanie znaczących przemian społecznych i narodowościowych, jakie zaszły w Chojnicach i regionie po 1920 r. Wystawę otwiera ręcznie haftowany przez mieszkanki Chojnic sztandar z wyszytym Białym Orłem, którym, przyozdobiono ratusz miejski w dniu 31 stycznia 1920 r. Ważnym jej wątkiem, który oddaje najlepiej atmosferę tamtych czasów są relacje prasowe, ogłoszenia i reklamy, dotyczące zarówno ogólnopolskich wydarzeń politycznych, czy specyfiki lokalnego handlu, jak i ciekawych wydarzeń kulturalnych. Ważnym jej wątkiem, który oddaje najlepiej atmosferę tamtych czasów są relacje prasowe, ogłoszenia i reklamy, dotyczące zarówno ogólnopolskich wydarzeń politycznych, czy specyfiki lokalnego handlu, jak i ciekawych wydarzeń kulturalnych.

 

 

 


 

(11kB)

 

Czy genius loci Kaszub sprzyja artystom? Czy i jaki udział może mieć natura i tradycja w procesie tworzenia? Jak daleko i w jak różnych kierunkach mogą iść artyści, których twórczość wywodzi się z tych samych korzeni? W końcu – czy sztuka ludowa i ta pochodząca od profesjonalnego artysty, związanego z Akademią Sztuk Pięknych, mogą być przez nas podobnie odbierane i równie silnie na nas oddziaływać?

 

 

 

(11kB)

 

 

 


 

ZABYTEK MIESIĄCA
listopad



Pamiątka biegu myśliwskiego,
3 XI 1934 r.


W polskiej tradycji dla myśliwych i entuzjastów sportów hippicznych niezwykle ważny jest dzień 3 listopada upamiętniający postać św. Huberta. Do praktykowanych dawniej form obchodów tego święta należały tzw. polowania hubertowskie i biegi myśliwskie, rzadziej konne polowania par force...

 


 

 

(11kB)


6 sierpnia 1932 r. - Otwarcie Muzeum Regionalnego w Chojnicach ze stałą ekspozycją w domu W.J. Schreibera na rogu Rynku i ul. Gdańskiej (dziś T. Kościuszki) pod patronatem Oddziału Polskiego Towarzystwa Krajoznawczego i kierownictwem Juliana Rydzkowskiego.

1939 – 1945 – Podczas wojny zbiory muzealne w większości uległy zniszczeniu.

1960 r. – Reaktywowanie Muzeum Regionalnego z siedzibą w ratuszu pod opieką Miejskiej Rady Narodowej.

maj 1962 r. – Stałą siedzibą muzeum została przystosowana do funkcji muzealnej Brama Człuchowska na murach miejskich...



 

(11kB)

Katalog wystawy pt. Wiatr od morza. Kaszubi w sztuce polskiej 1920 – 1939,

Strona główna » Katalog wystawy pt. Wiatr od morza. Kaszubi w sztuce polskiej 1920 – 1939,

poświęcony wizerunkowi Kaszubów i kaszubszczyzny w polskim malarstwie, grafice, rysunku i fotografii dwudziestolecia międzywojennego, do nabycia w muzeum w Chojnicach.

 

Celem wystawy prezentowanej w chojnickim muzeum od stycznia do 15 października 2020 r. oraz publikacji albumowego katalogu wystawy jest pokazanie zbiorowego wizerunku Kaszubów w ich odrębności kulturowej w oparciu o liczne przykłady dzieł sztuki, wybrane z wielu polskich  kolekcji muzealnych oraz prywatnych. Katalog stanowiący obszerny komentarz do wystawy ukazuje odchodzący w przeszłość autentyczny obraz życia Kaszubów –  w ich codziennym środowisku, regionalnym pejzażu, pośród charakterystycznych zajęć, scen rodzajowych, czy interesujących „typów kaszubskich”. Odzwierciedla bogatą ikonografię dzieł zgromadzonych na ekspozycji i jest ponadto uzupełniony o kontekst porównawczy z  drukami, pocztówkami, winietami niskonakładowych czasopism i archiwalnymi fotografiami, które istotnie uwiarygadniają realność świata przedstawionego zawartego w obrazach i rysunkach. Odzwierciedlona w katalogu idea przewodnia wystawy jest próbą odpowiedzi na pytanie w jakiej mierze idee regionalizmu obecne w kulturze polskiej na przełomie XIX i XX w. znalazły odniesienie do kultury regionu Kaszub oraz w jakim stopniu zainteresowanie kulturą Kaszubów przez artystów tworzących w dwudziestoleciu międzywojennym przełożyło się na powstanie dzieł plastycznych podejmujących ten temat. Fascynacja kaszubszczyzną promowana w okresie międzywojennym w sposób szczególny przez Bernarda Chrzanowskiego, Aleksandra Majkowskiego, Mariana Mokwę, czy Feliksa Nowowiejskiego, a także przez ks. Bernarda Sychtę zbierającego materiały do Słownika gwar kaszubskich i samych artystów, jak np.: Stanisława Brzęczkowskiego, Jerzego Rupniewskiego, Zofię Stryjeńską, Leona Wyczółkowskiego, Michalinę Krzyżanowską, Władysława Jarockiego, Wacława Szczeblewskiego, Włodzimierza Nałęcza, Henryka Uziembłę, Soter Jaxę Małachowskiego, Zofię Stankiewiczównę i wielu innych, inspirowała przedstawicieli środowisk innych regionów Polski do poznawania Kaszub i autentycznego życia codziennego Kaszubów.
Starannie wydany w formie albumu katalog wystawy wpisuje się ponadto w znaczący jubileusz 100 – lecia powrotu Pomorza do Polski, przypominając wciąż mało znane  i rozproszone w wielu kolekcjach muzealnych i prywatnych dzieła sztuki wybitnych polskich artystów dwudziestolecie międzywojennego. Pozwala również zobaczyć jakimi drogami artystyczne idee Młodej Polski docierały na Pomorze i na Kaszuby oraz także, jak wielkie znaczenie miało uzyskanie dostępu do Bałtyku dla artystów szukających nadmorskich plenerów dla swych projektów plastycznych, czy muzycznych. Zobrazowane w katalogu dzieła sztuk plastycznych oraz w skromniejszej reprezentacji również przykłady mebli, rękodzieła hafciarskiego, które należało do wiodących zajęć kaszubskich gospodyń, a także ceramika, czy reprezentatywne obiekty codziennego użytku pokazały w jaki sposób idee regionalizmu kaszubskiego stały się powodem do dumy tego skromnego ludu zamieszkującego pomorski obszar od Wdy po Bałtyk. Katalog opatrzony jest też zestawem not biograficznych o artystach, autorach  i twórcach, istotnych dla treści omawianej tematyki.

Muzeum dziękuje wszystkim Osobom i Instytucjom, których życzliwość przyczyniła się do przygotowania wystawy i katalogu:

Biblioteka Główna Akademii Muzycznej
im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Muzeum Ceramiki Kaszubskiej Neclów w Chmielnie
Muzeum Diecezjalne im. Bpa Stanisława Wojciecha
Okoniewskiego w Pelplinie
Muzeum im. Jana Kasprowicza w Inowrocławiu
Muzeum Jana Kasprowicza na Harendzie w Zakopanem
Muzeum im. Ks. dr. Władysława Łęgi w Grudziądzu
Muzeum Kaszubskie im. Franciszka Tredera w Kartuzach
Muzeum - Kaszubski Park Etnograficzny im. Teodory i Izydora Gulgowskich
we Wdzydzach Kiszewskich
Muzeum Miasta Gdyni
Muzeum Mazowieckie w Płocku
Muzeum Narodowe w Gdańsku
Muzeum Narodowe w Kielcach
Muzeum Narodowe w Krakowie
Muzeum Narodowe w Poznaniu
Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy
Muzeum Okręgowe w Toruniu
Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie
Muzeum Sopotu
Salon Muzyczny im. Feliksa Nowowiejskiego przy Centrum
Kulturalno-Bibliotecznym w Barczewie
Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im dr. Witolda Bełzy w Bydgoszczy
Muzeum Historyczno-Etnograficzne im. Juliana Rydzkowskiego w Chojnicach
oraz Osoby prywatne: G. Kudelski z Krakowa, P. Łukowicz z Bydgoszczy i M. Obertyńska z Sopotu

Autorzy wystawy i katalogu –  zespół pracowników Muzeum Historyczno – Etnograficznego w Chojnicach:
Barbara Zagórska, Anna Czapczyk, Marek Woliński, Adam Piechowski oraz Kazimierz Lemańczyk i Lidia Białkowska

 

(11kB)

(11kB)